Back to nature :-) - Reisverslag uit Quepos, Costa Rica van Natalie Neef - WaarBenJij.nu Back to nature :-) - Reisverslag uit Quepos, Costa Rica van Natalie Neef - WaarBenJij.nu

Back to nature :-)

Door: Natalie de Neef

Blijf op de hoogte en volg Natalie

05 Maart 2010 | Costa Rica, Quepos

En back to nature, dat is wat ik de afgelopen 2 wkn echt heb gedaan…stranden, zee, jungle en jungle…zo dat was het verslag voor deze keer ;-)

Nee hoor, ik heb nog veel meer te vertellen! Van Panama City ben ik om 6.45 richting Bocas del Toro gevlogen. Was wel ff slikken toen ik n redelijk klein vliegtuigje zag staan met van die propellors…ahum! Maar ja ik dacht die dagelijkse vlucht zal deze x ook wel goed gaan en idd nix aan de hand. Het opstijgen vond ik dan wel ff nix, maar daarna hele rustige vlucht gehad. Nog geen hostel geboekt, wel n mail met de vraag of er plek was en dacht ik kijk wel ff op internet op t vliegveld…niet dus! De bagage kwam rechtstreeks uit het vliegtuig in een kar naar de ‘wachtruimte’ en dat was zo ongeveer het vliegveld. Toen maar n hostel uit de buurt in de planet genomen en van daaruit weer verder gekeken.

Het scheen de afgelopen dagen alleen maar geregend te hebben en ook de ochtend begon miezerig. Gelukkig klaarde dit al snel op en ben ik met n paar meiden uit t hostel met de boot naar Bastimentos (een ander eilandje) gegaan. Het kleine idyllische eilandje, zoals het door n paar mensen beschreven was, was veranderd in n eilandje waar nu n resort op gebouwd werd (alias Amerikanen die zonder consensus met de locals de boel platgooien en er hutjes, n spa, zwembad etc neerplanten). Hierdoor was de sfeer n beetje grimmig. Ik kan toch wel zeggen dat ik nie echt heel bang uit ben gevallen, maar voelde me daar gewoon nie fijn. Vertrouwde die local mannen gewoon niet. En heel de reis zitten de woorden van Jol en Linos van de vorige trip er nog in geprent: altijd naar je intuïtie luisteren, je hebt t nie voor nix en nie stoer doen van ohhh nix aan de hand, als t nie goed voelt, nie doen! En dat doe ik dan ook echt! Had in de boot gelijk n meisje (Alyssa) ontmoet, die eigenlijk precies hetzelfde had dus wij zijn lekker met zn 2-en opgetrokken en allerlei strandjes ontdekt en ’s avonds lekker in t open restaurant/loungeruimte gezeten. Was nog heel gezellig ook en ook nog mn 1e yogales (ze is yogalerares en raw food chef) op t strand gehad.

1 strandje wat we gingen ontdekken, was n avontuur op zich… Na de regen vd afgelopen dagen, was t trekkingspad veranderd in n modderbad en liepen we tot onze knieën in de modder door de jungle! Was ook wel heel cool, achteraf dan ;-) De gedachten van wat voor beesten er allemaal in de modder en eromheen zouden kunnen zitten, maar ff weggedrukt haha! De strandjes waren wel heel mooi en relaxed en ook n favoriet plekje op t eiland gevonden :-) N hangmat met uitzicht op t strand en de zee en de palmbomen…wauw! Hier was ik dus elke dag in te vinden! Ook nog n dagje met de boot rondgetoerd en gesnorkeld, heerlijk genoten dus! De avonden waren naast relaxen ook nog gevuld met n activiteit…pingpongen! Ook al is mn huidige instelling tranquillo en manana manana, de fanatieke ik bleek toch echt nie verloren te zijn! Rens zei nog dat ze die fanatiekeling gemist had met t Sinterklaasspel dit jaar alias het tegen t kinderachtige aan mezelf in t spel gooien met t hoogste woord zonder tolerantie voor enige sporen van vals spelen en in de strijd voor de beste cadeaus en met t hoogste pestgehalte voor de rest ahum (tja zelfkennis is ook n waardevol bezit ;-)). Nou zo ging t dus ook ongeveer met dat pingpongen, ik was helemaal enthousiast om rond te tafel te gaan spelen net als op de KSE. Zo leuk was dat! Korte uitleg: met zn allen achter elkaar omstebeurt rennend om die pingpongtafel heen om de bal terug te kaatsen. Wat mensen geronseld, de regels uitgelegd en als n kind rennend om die tafel, joehoeeeee gillend dat ik t 1e spel gewonnen had en balend en enigszins verbijsterd dat ik er t 2e spel na de 1e ronde al uit lag…Had ook nog wat 1-2tjes met 1 van die gasten in t hostel…begonnen met n gelijk niveau maar na dgn oefenen van hem, werd ik toch flink ingemaakt de laatste avond, beetje jammer! Zeker omdat ik de match begon met overdreven gestretch en n grote mond…zo genoeg mezelf belachelijk gemaakt op naar Costa Rica!

De bordercrossing was echt TE GEK! N mega oude spoorbrug met planken erop en mega gaten ertussen en daar moest je dan te voet overheen om vervolgens voet te zetten op Costa Ricaanse bodem (zie foto’s en filmpje). Was weer echt n momentje van: ‘Maar goed dat ons moeder me nu nie ziet’ ;-) Echt heel cool! In Costa Rica aangekomen gelijk weer in de onderhandelmodus…we (Alyssa, n stelletje en ik) moesten heel lang op de bus wachten en besloten dus maar n taxi te nemen. Ook daar weer t hoogste woord…ahum. Ze wilden eerst 30 Dollar hebben voor ons vieren en toen hadden we er nog 2 bijgeregeld omdat we t te duur vonden en toen werd t ineens 40. Ja daag… sta ik daar met 3 local mannen met mn gebrekkige Spaans hard te onderhandelen over de prijs. N kleine vertaling in t Nederlands hoe dat er dus ongeveer aan toe ging: ‘jaaa eerst jij zegguh 30 en nu wij 2 erbij vinden en nu jij 40 zegguh. Nee nee nee 30! Meenemen of liggen laten (take it or leave it)’! Haha lekker voor lul, maar wel gelukt ;-) Kreeg later nog t compliment vd 2 New Yorkers dat ik wel tough was en wel in New York City zou passen, maar nee hoor kom lekker terug naar ons mooie Holland!

Het is wel wat anders reizen hier dan ik gewend ben! Ipv rondgetoerd worden in de Magic bus in Nieuw Zeeland, met n sticker op van A naar B via bus, boot en minibus in Azië en de luxe bussen in Argentinië gaat alles hier met local bussen inclusief zelf uitzoeken waar en hoe over te stappen. T is ook wel weer leuk, zo zie je weer veel meer vd locals in bv n bus vol met schoolkids. Naast het vervoer is t hier ook gewoon meer oppassen geblazen ivm criminaliteit. Alleen over straat na sunset wordt nie aangeraden en alleen met de taxi ook niet, tja blijft nie veel over dan he!!! Is gewoon ff wennen, maar ik pas me wel aan hoor! En ja ik doe voorzichtig!!! En ook hier weer leuke mensen ontmoet om mee op te trekken! Neemt nie weg dat ook Midden-Amerika ook weer n SUPER ervaring is!!! Mooie taal, lekkere muziek (helaas heeft de Argentijnse schoonheid zich hier tot nu toe nog ie voortgezet en zijn er irritante kissebissers ‘psst psst I think I know you, can I see you later? NOOO’ voor in de plaats gekomen) en n schitterende natuur! Costa Rica is schitterend, wat n groen! Jungle, jungle, jungle en vol met Chiquita plantages! Echt leuk om te zien waar die banaan nou eigenlijk vandaan komt! En de duurdere Chiquita banaan komt van dezelfde plantages als Del Monte en hoe heet die andere ook al weer??? Nou ja, goeie marketing van Chiquita dus! Na n avondje op stap in Puerto Viejo (local Reggae optreden!) zagen we dat t nie voor nix zo groen is in Costa Rica…REGEN REGEN REGEN!!! Nie normaal, elke x dacht ik nu kan t echt nie meer harder, ja hoor! En heel de dag, ik maar in mn poncho stampend in de plassen en mn dagboekje bijgewerkt! Samen met Alyssa ook nog n dagje n fiets gehuurd en dat was ook super mooi! 2 kanten vd weg super groen, nog n cacaoplantage bezocht met heerlijke chocola mmm! En voor t eerst de hawlermonkey gehoord, schrok me echt ROT! Ik dacht echt dat er n gorilla uit t bos sprong! Zooo hard! Blijken dus kleine apen te zijn, met n erg grote mond! Na de 1e schrok, wel echt super cool elke x dacht ik woehoeee ik ben in de jungle!

Merk wel dat ik n beetje verwend begin te worden (ja worden ja!), 1 dag super mooi weer en lag de hele dag op mn kamer n beetje te internetten. Nou normaal ben ik bij elke zonnestraal op t strand te vinden, maar had geen zin en dacht ik krijg nog genoeg zon. Gelijk afgestraft, de volgende dag weer regen regen regen…hmmm! En sta tegenwoordig zelfs geregeld VRIJWILLIG n beetje op tijd op. Ja ik zie de oren flapperen vd kenners. Heel erg ik denk dan wel eens: ‘Ik heb nou onderhand wel eens genoeg uitgeslapen’ jaja en ik hoor n paar lezers nu ook echt zeggen: ja hoor! Tsss en wij maar werken!!! En zag mezelf over 2 maandjes ook ’s morgens vroeg op de bus staan te wachten in Etten-Leur om aan de arbeit te gaan dussss blijf ook nog geregeld heerlijk liggen! :-) Over luiaards gesproken, ben ook nog naar de sloth (luiaard) sanctuary/opvanghuis geweest. Deze beesten slapen 18u per dag (dan val ik nog wel mee ;-))! 1 maaltijd verwerken, kost ze 1 week. En omdat ze zo sloom zijn, worden ze ook vaak aangereden en ze zien t verschil nie tussen n boom en n elektriciteitspaal en worden dus ook geregeld geëlektrocuteerd. Zielig he! Zijn echt van die schatjes! Ze hebben, naast dolfijnen, altijd n glimlach op hun gezicht! :-)

Naast deze schatjes, ook nog veel super wildlife gespot! Ik zie ook nog wel n carrière als wildlifespotter in t verschiet en ook hier kan ik t helaas niet zonder n beetje zelfspot vertellen…Weer als n klein kind zat ik daar dus op weg naar n national park helemaal enthousiast te stuiteren in de boot met de oren gespitst en alle zintuigen gericht op wildlife! Elke x als de boot iets langzamer ging zat ik tegen de kapitein: ‘Wat wat wat zien we? Waar waar???’ En 1x zag ik in de verte n boom bewegen en hup tegen die kapitein: ‘MONKEYS I think monkeys there there!!!’ En ja hoor, daar waren ze! SUPER gaaf! :-) Spidermonkeys echt slingerend door de bomen en springend van tak naar tak! Wauw! Ik op mn knieën voor t beste uitzicht ‘there there and a baby there woehoee vet vet!’. En ook nog 2 krokodillen gezien, 1 mega van 1,5-2 meter ofzo! En kaaimannen en andere aapsoorten, lizards, sloths enz enz! Toen ik hoorde van n boa constrictor die de dag daarvoor in de bomen gespot was, was ik helemaal door t dolle heen! Lijkt me echt helemaal super om te zien! Toen de kapitein langs de rand vd jungle naar m op zoek was en ik met mn hoofd in de takken zat, dacht ik wel ff ZOOO dichtbij hoef ik m nou ook weer nie te zien! Maar helaas hij was al weg! De volgende ochtend met 2 Duitsers n kanotocht gemaakt! Super aardige mannen van 47 en 49 en ook echt grappig! Ze kenden n paar woorden Spaans: 1. Dos cerveza 2. Dos mas (2 erbij) en 3. N asbak graag, haha lekker droog! Ja heb deze reis echt best wel n hoop aardige Duitsers ontmoet, nie verwacht ;-) Maar met t WK wordt t gewoon weer hard tegen hard! Maar goed terug naar de kano, om 6u t national park in om met sunrise de dieren te spotten! Ook echt SUPER door de smalle rivieren met jungle eromheen, net de fata morgana maar dan in t echt! Vandaag met 2 Zweedse meiden naar Manuel Antonia geweest, n ander national park. Ook weer wat apen gespot die n broodje ham hadden gejat, lekkere brutale apen! En na deze maaltijd lagen ze in de takken te pitten, zoooooo super schattig! (zie foto)!

Morgen ga ik naar n surfdorpje om weer eens n poging te doen om te blijven staan en heb daar ook weer afgesproken met Alyssa! Ben dus nog ff optimaal aan t genieten van deze ultieme vrijheid vol jungle en surfavonturen met zonnen, duiken en chillen in Mexico en Belize in t vooruitzicht! :-)

Dikke Xxxxxxxx

  • 05 Maart 2010 - 07:03

    Jes:

    Goodmorning zussie ! Wat een heerlijk verhaal weer. Fijn om weer wat van je te horen, zeker nu je mail (zo irritant) het niet meer doet! Gelukkig ben je inmiddels wel weer bereikbaar. Je bent wel echt goed bruin hoor, zeker als je straks thuis komt tussen al die bleekscheten hier in Hollandia!
    Het is echt niet te geloven, maar vandaag verwachten ze (alweer !!) sneeuw. Het leek er even op dat de lente ging beginnen, maar nee hoor. Die moet nog ff wachten.
    Het is ook wel weer een super ervaring al die dieren in het wild.
    Nou, zussie, geniet nog (even). Ik kan niet wachten tot je thuis bent! En Jaimy ook niet. Ik vertelde hem vanmorgen al, dat tante Natalie hem straks volgens mij niet meer los gaat laten...haha!
    Dag lief zussie.
    XJes

  • 05 Maart 2010 - 07:44

    Marilene:

    Heb net eerst de fotoos bekeken en verhaal ga ik straks even rustig lezen :). Je bent idd goed bruin en wat Jes ook zegt.. iedereen zit al soort van met de Lente in zijn/haar bol maar er wordt weer sneeuw verwacht, we gaan het weer meemaken ;).

    Die natuur ziet er super uit, ga ik zeker ook nog eens naar toe!

    Heel veel liefs xxxxxxx

  • 05 Maart 2010 - 08:05

    Jean:

    He Naatje,

    eindelijk weer een berichtje van onze Naat. Zei van de week nog tegen Jes dat het lang geleden was dat we iets van je hebben gehoord! Toeval?
    Prachtig verhaal weer met mooie foto's en filmpjes.
    Wat grappig dat je jezelf vergelijkt met een luiaard !! HiHi

    veel plezier met surfen!

    Dikke knuffel XXX Jan

  • 05 Maart 2010 - 08:37

    Jantine:

    Hee Jane ;)

    GENIET inderdaad van lekker uitslapen en vrijheid zolang t nog kan!

    Heel veel plezier nog en kijk uit voor de 'kissebissers'... :D

    XX

  • 05 Maart 2010 - 08:41

    Jolanda:

    Hola hermana (we zijn woensdag weer met Spaanse les begonnen!) Wat is het mooi he in Costa Rica! Ik ben helemaal verliefd op de luiaards. We hebben toen in het wild een babytje gevonden, met zo'n prachtige glimlach. Tot een meter kunnen naderen, WAUW! Stoer he, dooe de jungle varen en de howelmonkeys horen schreeuwen. Ik hoop dat je ze ook nog ziet! Geniet ervan. En als je gaat surfen bij Puerto de Viejo de Talamanca, Limon, dan moet je zeker een keer bij ons favourite restaurantje: Chili Rojo gaan eten. Geniet ervan zussie, nog 1 maand en 5 dagen tot ik je eindelijk weer eens goed kan knuffelen!!!!!

  • 05 Maart 2010 - 10:42

    Kissebisser Nr. Uno:

    Pssssst pssssst hellooooo naaattaaaallliieeee where are you going... come down hereeeeee haha ;).

    Muchos besos grandes :)

  • 05 Maart 2010 - 14:39

    Francis:

    Hoi Nathalie,
    Leuk om je verslagen weer te lezen! Sorry voor de late reactie maar ben momenteel drukdrukdruk o.a. met m'n studie voor makelaar.
    Goed dat je het nog steeds nog naar je zin hebt! Hier begint de zon gelukkig ook al wat vaker te schijnen en de dagen worden ook weer langer, laat die zomer maar komen!!!
    Veel plezier en doe voorzichtig, liefs Francis

  • 05 Maart 2010 - 19:32

    Theo En Ada.:

    Lieve Natalie.
    Wat heb je weer je best gedaan op dat práchtige reisverslag en die schitterende foto's en video's. Wat leuk ook met die apen. Ik moet opeens aan vroeger denken, toen ik nog bij een vrouw werkte en zij was op safarie in Kenia en ook in de jungle en toen bepaald moment zouden ze wat gaan eten en toen ging ze even naar het toilet en toen hadden ze onderwijl het eten neergezet en toen ze terugkwam hadden de apen heel haar bord leeggegeten, dus dat viel ook wel even tegen.Ze kregen gelukkig weer nieuw eten, maar ik vond het wel erg leuk.
    Wat gaat het al weer hard
    over vijf weken ben je al weer in ons kleine landje. Holland en dan weer het gewone leven oppakken. Het zal wel even wennen zijn. Verder heel veel liefs en geniet er maar weer lekker van. XXXX.

  • 05 Maart 2010 - 19:53

    Mama,:

    Hallo lieve schat,wat een fantastisch verhaal weer met prachtige foto's en films!!!
    Leuk zeg die 2 duitsers met alleen dos serveza
    En wat een heerlijke film op Bastimentos?lekker in je hangmatje en wat een schitterend uitzicht zeg!!Wat lief ook die luiaard op de foto;ziet er zooo onschuldig uit.
    En gezellig dat je weer in Alyssa een gezellig maatje hebt om mee op te trekken.En heb je als Jane soms nog een lekkere Tarzan gespot??En die grensovergang lijkt wel een beetje op de brug over de River Kwai he!
    Hier gaat alles z'n gangetje;ik ben dinsdag n/d markt van Rotterdam geweest en heb stof gekocht v/d eethoek te bekleden;1 stoel is klaar en ziet er goed uit;de rest komt later! Lekker hoor zelf je tijd indelen!Vandaag naar de tandarts geweest en 2 kiezen getrokken;dat heb ik geweten die ene was door de ontsteking niet verdoofd;ik vloog haast uit de stoel v/d pijn,maar ja het is weer gebeurd gelukkig!! Wat heerlijk voor ons dat je volgende maand weer thuis komt zeg!!Geniet er nog maar lekker van en tot snel!!Veel liefs en een dikke kus Mama.

  • 06 Maart 2010 - 10:03

    Marille:

    HOi Lieverd!!
    Spannend verhaal zeg... jij weet echt wat het is om te reizen door verschillende landen. Je hebt al zoveel meegemaakt! Geweldig om te lezen!!!! Mooie foto's!! Echt super stoer!! Doe je best!! Dikke kuss xx

  • 06 Maart 2010 - 10:11

    Marille:

    Gaaf zeg!! Die filmpjes!!! hhahaha!! Vooral die op de boot in de Jungle!! Sttttt... Apen!!! Ik zat daar ook verstopt! ;-)
    XXX

  • 06 Maart 2010 - 10:41

    Pa:

    Hoi lieverd,het is weer een fantastisch verslag met foto,s en video.gaaf om zo in de jungle te vertoeven met die apen en kaaimannen zou dat ook wel in het echt willen zien.inplaats van de dierentuin.maar vind het al leuk om je video te bekijken.hoe lang blijf je nu in costa-rica dat horen we nog wel.veel plezier daar en tot je volgend verslag.wanneer ben je weer telefonisch bereikbaar dan kunnen we weer eens bellen.veel liefs en dikke kussen.

  • 06 Maart 2010 - 18:18

    Anneke:

    wat een
    mooie foto's
    prachtige omgeving.
    hier is het nog steeds erg koud. het gaat nu wel opschieten voor je he!
    nou alvast een fijne reis.
    veel groetjes van ruki en ook van ras.


  • 07 Maart 2010 - 10:05

    Christel:

    hee liefste naat,

    heerlijk verhaal weer en die filmpjes zijn echt weer geweldig!!! super lachen,echt geweldig die apen....

    genietse nog en tot over een paar weekjes in real life!!!
    dikste kus

  • 07 Maart 2010 - 13:04

    Annelies:

    Mooie foto's en filmpjes weer en een leuk verhaal. Ik lees dat je naar Mexico en Belize gaat. Ik ben daar ook geweest en dat is de mooiste vakantie geweest tot nu toe, vooral door de jungle ook. Misschien dat Brazilie het kan evenaren. Geniet er nog van. Groetjes

  • 08 Maart 2010 - 18:23

    Renske:

    Heeey lieve Naat! Dat klinkt allemaal weer heerlijk fantastisch! En... zo komt je fanatisme ook hier van pas, eej ha ha :-D Nou, kan er niks anders van maken dan weer een afgezaagd lekker blijven genieten! Strakkies kun je er in NL nog heerlijk op teren. En nog een dunnetjes navertellen op het plaatselijke terras hiezo! Heeeeele dikke KUS en tot lees! :-D

  • 16 Maart 2010 - 02:12

    Jan, Jolanda En Kids:

    Nog even lekker genieten die laatste maand. Maar gezien je verslagen gaat dat wel lukken! En wij zetten het daarna wel voort.... (voor slechts 8 extra maanden). Maar jij hebt al een baan dus kan je meteen beginnen met sparen voor de volgende trip. En echt alleen maar liften met aardige Nl-ers he?We volgen je nog even!

    Liefs van ons allemaal. Zoey vraagt of je nog een keer komt meerijden, dan kan ze weer even kletsen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natalie

Aftellen...aftellen Nog 2,5 maand en dan ga ik... 09-09-09 start mijn wereldreis...een droom die uitkomt! Mn ticket is binnen, nu nog vanalles regelen, goed door blijven sparen en GAAAAAAAAAAAN!!! Welke landen ben ik allemaal van plan te bezoeken: Thailand, Cambodja, Vietnam, Hong Kong, Australië, Nieuw Zeeland (misschien Fiji), Argentinië, Miami, Panama, Costa Rica en chillen en duiken en cocktailtjes en slapen en eten en chillen en zwemmen en zonnen en chillen in Mexico en Belize Ik ben van plan om 7 maanden te gaan reizen en bovenstaande landen te bezoeken. Maar reizen betekent vooral doen waar je op dat moment zin in hebt, eerder weggaan als je het niet meer leuk vindt en langer blijven als je er nog niet klaar mee bent...dus er kan nog vanalles wijzigen! Ben benieuwd! Ik heb er zin in!!! Om de thuisblijvers goed op de hoogte te houden, zal ik mijn ervaringen bijhouden op deze site, inclusief leuke foto's en filmpjes van Natalie around the world! Berichtjes worden zeeeeeeeer gewaardeerd! Ik vind het erg leuk om te lezen wie mn verhalen heeft gelezen, wat jullie ervan vonden en natuurlijk hoe het met jullie gaat! Xxxxx nog vanuit Amsterdam

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 532
Totaal aantal bezoekers 64813

Voorgaande reizen:

09 September 2009 - 30 November -0001

Natalie around the world

Landen bezocht: