Nieuw Zeeland t waren 5 FANTASTISCHE weken! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Natalie Neef - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland t waren 5 FANTASTISCHE weken! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Natalie Neef - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland t waren 5 FANTASTISCHE weken!

Door: Natalie de Neef

Blijf op de hoogte en volg Natalie

22 December 2009 | Australië, Sydney

Nou t is zover…ik heb Nieuw Zeeland verlaten en wat is t FANTASTISCH geweest! De weken zijn werkelijk voorbij gevlogen! Had pas n dagje dat ik ging wassen, boodschappen doen enz en dacht hmmm soms heb ik eigenlijk weekend en dan doe je dit soort dingen en de andere dagen heb ik vakantie en dan ga je leuke dingen doen of ben je onderweg of doe je gewoon lekker helemaal nix. Niet slecht bekeken ;-) Ik heb zoveel mooie dingen gezien en ervaren! Echt n land met zoveel ruimte (4 miljoen mensen en 40 miljoen schapen ) en n diversiteit, je kunt hier ALLES doen: zonnen, n gletsjertocht, n trekking langs de kust met witte strandjes, gezellige plaatsjes bezoeken, vulkanen beklimmen, met wilde dolfijnen, walvissen en zeehonden zwemmen, pinguïns bekijken, surfen, de maoriecultuur beleven, duiken, van mega zandduinen bodyboarden, naar de hotpools en geisers, skydiven, raften, grotten beklimmen, door fjorden varen, bungeejumpen en je hoeft er maar voor naar 1 land! Al is t dan wel helemaal aan de andere kant vd wereld en ruim 18000 km vliegen. Je kan hier eigenlijk 1x op vakantie gaan en dan hoef je nooit meer weg, heb je alles al gedaan wat op je ‘lijstje’ staat ;-) Ik heb niet alles gedaan hoor wat hierboven opgesomd staat, ik wil ook nog wat coole dingen bewaren voor de rest van mn reis, anders ben je gelijk zo verwend he…’hmmm heb ik al gedaan’ en dat vind ik zonde. Maar toch wel n aardige hoop actieve dingen ondernomen!

Ik was vorige x gebleven bij de Tongariro crossing, schijnt 1 vd mooiste trekkingen in de wereld te zijn en t was ook zeker n hoogtepunt! Dit is dus n trekking van zo’n 8 uur over vulkanisch gebied en kratermeren, echt schitterend! Weer mazzel met t weer gehad, was regen voorspeld maar we liepen de hele dag in t zonnetje met af en toe n sluierwolkje :-) T was wel echt n PITTIG dagje! Om 6u opgehaald en dat op zich vind ik al pittig ;-) en echt n flinke klim gemaakt. Mn hart bonkte in mn keel en kon alleen maar focussen op mn ademhaling en af en toe onder t mom van ‘ohhh wat mooi ff n foto maken’ op adem komen! Gelukkig was ik met n paar meiden die t ook iets rustiger aan deden en we hebben de nodige ‘fotostops’ gemaakt. Maar ook echt omdat t zo mooi was hoor, 1 vulkaan was in 1976 nog uitgebarsten en dan zie je echt van dat lavasteen liggen en rotsen en vulkanen met fantastische kleuren en azuurblauwe kratermeren en op de achtergrond n berg met sneeuw. Er zat ook wel weer n eng stukje bij en denk dan toch elke x ‘oei maar goed dat ons moeder me nu nie ziet’. Laatste stukje naar de top was best wat glibberig, gleed steeds met wat stenen en zand iets weg en als ik dan naar links naar beneden keek dacht ik alleen maar ‘niet naar beneden kijken, niet twijfelend lopen want dan glijd je alleen maar meer en n beetje doorlopen’. Was n meisje dat best bang was voor me en merkte als ik haar wat aanmoedigde, dat ik dan zelf eigenlijk minder bang was, zei t dus hardop tegen haar en gelijk tegen mezelf ;-) Maar na n tijdje liep ze zo te wankelen, dat ik dacht als ik hier achter blijf lopen liggen we strax met zn allen beneden en daar had ik ook weer nie zo’n zin in. Bovenop echt schitterend uitzicht en toen begon de 2e hindernis, aardig steil naar beneden en dat zand gleed helemaal onder je voeten weg. N paar mensen maakten steeds fotostops, ik dacht mooi hier, maar ik wil gewoon zsm naar beneden en n moeder zat aan haar kinderen wat techniekjes uit te leggen en ik heb dat ook maar ff opgepikt en na t 1e stukje ging t goed en hoe sneller je gaat hoe meer grip je hebt. Toen liepen we beneden door en keken we ff achterom…WAUW wat n uitzicht!!! Bergen/rotsen en vulkanen met verschillende kleuren geel en rood en n berg met sneeuw, schitterend! Daarna moesten we nog n paar uur naar beneden lopen en dan heb je echt zin meer he, pfff. Zat als n klein kind alleen maar tegen mezelf, oooo ik heb GEEN zin meer, ik heb geen zin meer, prinsessengedrag zoals Jes dat pas zo mooi noemde. Maar ja daar schoot ik natuurlijk nix mee op, we liepen met n groepje en heb in 1 oor lekker mn Bloomingdale powermuziekje opgezet en zo liep ik lekker op de maat door. Was wel echt trots op mezelf toen we t eindpunt gehaald hadden en plofte op t gras! Mezelf lekker getrakteerd met n Big Mac menu en n Magnum Almond toe, dat had ik wel verdiend!

Na Taupo doorgegaan naar Rotorua, staat bekend om de hotpools en Maori cultuur. Had van Sophie (NL meisje ontmoet in Zuider eiland) n kaartje gekregen voor n Thermal Village, omdat ze die bij haar niet afgescheurd hadden. En zat Jes via Skype net lekker te maken dat ik dus lekker in de hotpools enzo ging liggen. Na n paar kilometer ernaartoe gelopen te hebben met mn bikini in mn tas en zin om heerlijk te chillen in dat warme water, kwam ik van n koude kermis thuis toen de mevrouw bij de rondleiding zei: ‘Oh je kan hier helemaal niet IN de hotpools en modderbaden hoor, alleen maar kijken’. Kijken? Kijken? Hmm dat was n beetje jammer. Wel nog n natuurlijke geiser gezien en de rondleiding was ook interessant. In Rotorua ook nog naar n Maorie show gegaan, de show ging dan over hoe de vroegere bewoners als krijgers de Europeanen opwachtten met hun rituelen om ze bang te maken. Zij tatoeëerden dus hun gezicht en maakten dan allerlei geluiden en staken best indrukwekkend hun tong uit, tja je moet t eigenlijk zien. Vond t wel aardig toeristisch, maar wel leuk om n keer gezien te hebben en toch wel n mustsee als je daar bent. Heb wel geleerd dat zij helemaal niet de oorspronkelijke bewoners zijn, maar n paar jaar eerder dan de Europeanen in Nieuw Zeeland zijn aangekomen vanuit Polynesië, regio Tahiti, Hawaiki noemen ze hun thuisland. Wat wel echt mooi is, de culturen leven hier heel mooi samen. De meeste plaatsnamen zijn in Maori (Paihia, Keri Keri, Lake Tekapo enz enz) en de cultuur wordt hier echt gerespecteerd. Heel anders dan in Australie vind ik, waar de Aboriginals echt aan de downside van society leven en veelal alcoholist zijn en waar echt op neergekeken wordt. Veel landen kunnen hier een voorbeeld aan nemen.

Hierna richting strand gegaan :-) Eerst in Mount Maunganui waar je heerlijk naar de surfers kunt kijken. Wilde t zelf nog n paar uurtjes proberen, maar konden geen surfschool vinden en vond kijken ook wel ff prima eigenlijk. Ook super schattig 2 kleine ventjes gezien die les kregen van hun vader en deden t nu al echt goed. Tja als je zo vroeg begint, dan wordt t wel wat! Na dit surfplaatsje naar Paihia gegaan, een heel relaxed kustplaatsje in ‘The Bay of islands’. Hier ook lekker mn laatste daagjes NZ doorgebracht in n hele relaxte dorm, jaja die zijn er ook wel! In n 6 bed dorm met 2 leuke Argentijnse zusjes, die veel werkten, dus had de kamer vaak helemaal voor mezelf en dat was echt HEERLIJK! Heb van 1 vd meiden alvast n beetje Spaanse les gehad op t strand en t ging best goed, heb al n beetje n basis en zij heeft me nog de dagen vd week geleerd, de maanden, de tijd en hoe oud je bent. Gingen dus n beetje oefenen en maakte wel n ‘grove’ fout. Zoals Jes mama vroeger honderd ofzo noemde, ging ik mn familie voorstellen en mama je bent 604 ipv 64 haha! Maar je ziet er nog goed uit hoor voor je leeftijd ;-) Hier dus HEERLIJK op t strand gelegen…oh daar heb ik zo naar verlangd en heb er van genoten! Hadden ook n zwembad bij t hostel en ook nog mn favo meest romantische film ‘The Notebook’ weer gezien, heerlijke dagen om Nieuw Zeeland af te sluiten.

Naast dat chillen toch ook nog wat actiefs gedaan, met n trip naar Cape Reinga. Dat is dus t meest noordelijke puntje van Nieuw Zeeland en die punt scheidt ook de Tasman Sea vd Pacific Ocean en daar staat nog n mooie witte vuurtoren en n bordje met wat afstanden, leuk om geweest te zijn. T actieve deel, onderweg van mega zandduinen gebodyboard, was echt heel leuk. Was alleen helaas geen gondelliftje ofzo, dus gewoon klimmen…again! Pfff nog nooit zoveel geklommen als in de afgelopen weken . Onze buschauffeur was ook echt n kwal, irritant op n grappige manier. Toen ik daar helemaal bovenaan stond dacht ik toch wel ff van hmm, weet nie hoe hard dat gaat en enthousiast als 1 vd eersten naar boven geklommen, maar was best ff spannend. Zei dus tegen hem: ‘I’m a bit nervous’, ‘Yeah you should be, it’s quite dangerous’ haha en hup n flinke duw en daar ging ik. Toen ik eenmaal ging, dacht ik ‘t had best wat sneller gemogen’. T was echt leuk en dus nog 2x naar boven geklommen en buikschuivend op n board van die duinen af! Nog n paar mooie stops gemaakt en onze chauffeur was echt n klein kind, had qua leeftijd mn vader kunnen zijn maar hij rende t hardst die duinen op en whiehoeee keihard naar beneden. Later kwamen we op n strandje aan, de meesten zaten wat te relaxen en kwam hij weer aan met zn flippers achteruit de zee in met n bodyboard hoehoeee en de golven in. Die man heeft echt n fantastische baan. In de bus kon ie geen seconde zn mond houden, hij zei op t begin: Team (zo noemden hij ons en mij noemde ie heeee Dutchie) jullie zijn n jonge groep dus zal nie de hele tijd praten. Die ouwen willen alles weten, ik zet lekker n muziekje op en als er iets interessants is vertel ik t. Heerlijk dacht ik, na 5 weken in de Magic bus met elke 10 minuten n stop en de chauffeur die constant zit te praten. Niet dus, hij kon geen seconde zn mond houden en zei steeds zo houd ik mn mond en blablabla. Was wel lachen!

Gister nog n dagje in Auckland doorgebracht, de grootste stad van Nieuw Zeeland, en die had ook nog n verrassende wending! Ging de wandelroute vd lonely planet doen in t zonnetje en kwam uiteindelijk in n centrum bij n kapper terecht…had ik trouwens nog nie verteld, als backpacker probeerde ik low budget zelf mn haar te verven omdat ik steeds meer uitgroei kreeg en de rest steeds blonder werd van zon en zee en ben dan wel aan t backpacken maar afgezien van de sokken in de slippers, wil ik er toch wel n beetje verzorgd bij lopen ;-) Nou dat doe ik dus nie meer, eerst goudblond geprobeerd om t wat egaler te krijgen, resultaat: bovenkant met n oranje gloed en de rest met n grijze gloed, toen California blond, resultaat: weinig verschil, toen light Brown, resultaat: bovenkant nog steeds met n oranje gloed en de rest met n groen!!! grijze gloed, nou daar moest ik dus vanaf. Weer zelf proberen zag ik toch nie meer zo zitten en door mn onderhandeltechniek (dat afdingen en onderhandelen zit nu echt in de genen) had ik t 3x voor elkaar gekregen om n nieuwe uit te proberen omdat t nie gelukt was en uiteindelijk mn geld terug gekregen. Nie slecht ;-) Dus bij n betaalbare kapster terechtgekomen, resultaat: mn haar is nu dus maar bruin, tja wordt wel weer lichter door de voortzetting vd zomermaanden :-) Maar goed, daar ging mn punt nie naartoe, zat dus met dat meisje te kletsen (uit Bulgarije die hier 1 jr woonde) en zij ging zo bbq-en bij n Braziliaanse vriend op de zeilboot, die de wereld rond ging. Jammer zei ze dat je vanavond al vliegt, ikkuh: nou ik moet om 4am op de airport zijn, dus kan wel mee hoor! Na de kapper dus beland op n zeilboot in de haven van Auckland met nog 1 meisje en 7 Brazilianen en Fransmannen, geen slechte verdeling zeg ik zo ;-) Bbq was helaas al over, maar lekker met n wijntje en kaasje in de haven gelegen met uitzicht op de stad :-) Vervolgens gelijk door naar t vliegveld en had mazzel 3 stoelen voor mezelf, lekker languit en zit nu in Sydney op mn vlucht naar Melbourne te wachten.

Op naar de kerstdagen in de hitte, blijf t toch raar vinden hoor! Toch nie echt n kerstgevoel in t zonnetje en dat terwijl er in NL dus 17 cm sneeuw ligt! Schitterend! Dat is de real Christmas feeling, hopen dat t met kerst ook lekker n beetje sneeuwt! Ben wel blij dat ik zo weer gezellig bij ome Leo en tante Jean ben en t weekend bij Lau’tje :-) En daarna natuurlijk SYDNEY! Whiehoee ook echt zo’n zin in! T regelen van n slaapplaats vordert en ga er gewoon vanuit dat t gaat lukken, om 0.00u sta ik bij de harbour bridge!
Iedereen n HELE gezellige kerst en voor 2010 alvast heeeeeeeel veeeeeeeel geluk, liefde, gezondheid, succes, vriendschap enz :-)

Dikke Xxxxxxxx vanuit t zonnige Australie

  • 22 December 2009 - 07:00

    Jes:

    He Prinsesje...
    Heerlijk om je verhaal weer te lezen. Je kunt het je waarschijnlijk echt niet voorstellen, maar hier ligt echt een flink pak sneeuw! Vanmorgen lopend naar mn werk, met de fiets glee ik alleen maar weg.
    Wel heel bijzonder om de krakende sneeuw onder je schoenen te horen !!
    Dus, geniet maar lekker van dat mooie weer daar! Veel plezier weer bij ome leo en tante Jean en fijne feestdagen!!!!!!!
    Dikke kussen, knuffels Jes

  • 22 December 2009 - 07:42

    Sylvie:

    Lieve Naat,

    Wat een leuk verhaal heb je weer geschreven. Echt super om te lezen. Hier inderdaad een hoop sneeuw. Hele fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar. Geniet maar lekker.

    Kus Sylvie

  • 22 December 2009 - 07:43

    Jan:

    He Naatje,

    Wat klinkt dat allemaal goed zeg en wat ziet het er prachtig uit daar.
    Heel veel plezier bij Ome leo en tante Jean en daarna natuurlijk in Sydney.
    Een hele fijne en warme kerstdag gewenst vanuit een ondergesneeuwd nederland.

    XXX en een dikke knuffel Jan

  • 22 December 2009 - 07:50

    Marille:

    Hoi Lieverd!!
    Dank je voor het mooie pakje!! Ben zo benieuwd wat er in zit!!! Leuk verhaal hoor. Lekker genieten van de zon daar! Tweede kerstdag op bonday beach in sydney is echt een aanrader!! Tot snel! Dikke kuss xx

  • 22 December 2009 - 08:36

    Marilene:

    Heeeeeeej Naatje!

    Ik kan alleen maar zuchten & stamelen als ik de fotos zie en lachen, wat zie je er lekker gezond en relaxed uit :-) :-) :-). Hier elke dag weer ploeterend met het fietsje door de sneeuw.. en het is bijna kerst..! Heel veel plezier alvast bij je oom & tante en geef daarna Lau en Suus een hele dikke kerstknuffel van me en jezelf natuurlijk ook!

    Dikke xxxxxxxx

  • 22 December 2009 - 10:45

    Hans Tijssen:

    natalie, goedendag,
    het ziet er allemaal fantastisch uit.
    Ik ga ervan uit dat je het geweldig hebt.

    Voor staks fijne dagen en kom weer gezond terug.

    Gegroet

    Hans Tijssen

  • 22 December 2009 - 11:06

    Laura:

    Whohoooo nog n paar daagjes en dan zijn we weer herenigd! Yessssss!!! Melly Chlismas!!

  • 22 December 2009 - 11:56

    PA:

    Hallo Lieverd,dat is weer een fantastiche ervaring dar je heb meegemaakt.een heel boeiend verslag en uiteraard hele mooie foto,s die daar bij horen en nou weer in aus.kerstmis vieren in de zon weer een wat anders dan bij ons in de sneeuw er is heel wat gevallen dus het word een witte kerst zoalsm dat ook hoort.het is ook voor ome Leo en Jane gezellig dat je bij hun bent.en dan de jaar wisseling in Sydney met een paar honderd man .het is wel te hopen dat je een slaapplaats kan vinden,maar dat zal jou wel lukken.wij wensen jou een heel gezellig kerstfeest en een goed begin van het nieuwe jaar,de groeten aan ome Leo en Jane veel liefs en kussen je lieve vader.

  • 22 December 2009 - 12:36

    Mama:

    Wat heb ik weer genoten van je heerlijke gezellige en echt mooie verslag!!
    Fantastisch hoor,en wat leuk van die duinen af met een board.
    De foto's zijn ook weer prachtig,en weer een kerstmutsfoto op een prachtig strand,wat zie je er lekker relaxt uit zeg!
    En wat een verhaal van al die kleuren haar,en daarna nog met je kapster gezellig feesten op een boot.
    Ik heb net een paar uur de sneeuw van de overkaping afgehaald,zwaar werk maar het is in ieder geval gelukt,nu gaan we zo de boodschappen doen;
    wij nemen drinken mee naar oma en de paling en de zalm en Jolanda en Erwin de wijn,en verder gaan Rash en Ton en Oma zelf salades en kaas en stokbrood halen,zal echt wel weer heel gezellig worden;we zijn toch bijna met dezelfde mensen als anders en jij bent er gewoon in gedachten bij he!
    Ik wens je hele fijne feestdagen bij Ome Leo en Tante Jean;fijn dat je daar terecht kan ;en doe ze de groeten,een fijne week bij je vriendin en heel fijne jaarwisseling in Sidney,het is daar echt fantastisch hoor en lees ik altijd ;heel veel plezier en heel veel liefs en een dikke kus MAMA.

  • 22 December 2009 - 21:45

    Mildred:

    Heeey Natalie!

    Leuk om jouw avonturen weer te lezen en zijn weer leuke foto's!! :D Je bent iig volop aan het genieten van het goede leven, relaxed joh! Keep up the good "work" ;)

    Hier gaat alles ok, komen steeds meer in het ritme van de kleine haha

    Alvast fijne kerstdagen en een gelukkig en gezond 2010!!!

    -x- Jordi, Mildred & Raeven

  • 23 December 2009 - 08:59

    Marille:

    Gaaf hoor die filmpjes!! Natalie aan het relaxen!! hahaah!!!
    Fijne kerst! Dikke kuss xx

  • 23 December 2009 - 09:00

    Marille:

    Nog even dit; ik vertrek morgen voor 5 dagen naar Dublin!! Gaaf he!! Helemaal zin in!! TOt snel! Dikke kuss xx

  • 23 December 2009 - 09:03

    Marille:

    Je bent natuurlijk niet in Sydney met kerst... maar met oud & nieuw...
    Was even in de war!! Geniet er lekker van!! Kuss xxx

  • 23 December 2009 - 12:13

    Rob, Wiet En Sofie:

    Heej niggie,

    Wat een geweldig avontuur is dit zeg! Het is dat je die filmpjes en foto's hebt, want het is allemaal haast ongelofelijk wat je meemaakt. Het wordt toch denk ik tijd dat ik voor m'n jaartje er tussenuit ga sparen! En dan gebruik ik deze site als referentie! Jij een heel fijne kerst gewenst en kusjes van de blondies hier.

  • 23 December 2009 - 17:05

    Emma-emily:

    lieve Lie, vandaag je mooie verjaarsdagkaart ontvangen, wat lief van je.dikke kus emma-emily
    xxx

  • 23 December 2009 - 18:52

    Anneloes:

    Hoi Natalie,

    Wat een mooi verhaal weer, doe Ome Leo en Tante Jean Kerstgroetjes en veel plezier. Lekker in hun logeerkamer, laat je maar verwennen.

    Groetjes

    Anneloes

  • 23 December 2009 - 20:09

    Miranda:

    Hele fijne dagen daar in de zon! En ik wens je een heel mooi 2010 toe. Hoe geweldig is het om het nieuwe jaar zo te beginnen!

    Liefs Miranda

  • 24 December 2009 - 11:48

    Jolanda:

    Jaaaaaa, ik heb ook vakantie!!!! Wel maar 2 weken, maar verschil moet er zijn. Eindelijk tijd om dit lange verhaal te lezen. En heerlijk met je mee te genieten. Zo leuk om je in de filmpjes te zien. Prachtige foto's ook weer. Bedankt nog voor de fantastische Kerstkaart. Echt heel leuk gedaan. Lieverd, geniet ervan daar. Kus van Jolanda, natuurlijk ook voor Leon en Jean. Love you!

  • 26 December 2009 - 14:37

    Theo En Ada.:

    Lieve Natalie.
    Wat was het weer gezellig om te genieten van je leuke verslag en foto's en video's en wat maak je toch ook veel dingen mee. Wel helemaal geweldig. En wat gezellig om nu weer bij oom Leo en tante Jean te zijn en straks bij je vriendin. Wij hebben nog een gedeeltelijke Witte Kerst, maar de zon schijnt vandaag wel, maar de wind is koud en dan zie ik jou daar heerlijk in je bikini. Het is haast niet voor te stellen. Je ziet er lekker uitgerust uit. Geniet er lekker van! Verder wensen we je héle fijne Kerstdagen en een Heel Gelukkig en Gezond 2010. Heel veel liefs en de hartelijke groeten. XXXX. Theo en Ada.

  • 30 December 2009 - 19:49

    Christel:

    liefste naat,

    lijkt me echt helemaal fantastisch nieuw zeeland,klinkt zo geweldig allemaal!!
    nog maar een paar dagen werken, en dan lekker weekje skieen in frankrijk, super zin in!!

    daarna weer ff skype date regelen....

    extra dikke kus voor jou

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natalie

Aftellen...aftellen Nog 2,5 maand en dan ga ik... 09-09-09 start mijn wereldreis...een droom die uitkomt! Mn ticket is binnen, nu nog vanalles regelen, goed door blijven sparen en GAAAAAAAAAAAN!!! Welke landen ben ik allemaal van plan te bezoeken: Thailand, Cambodja, Vietnam, Hong Kong, Australië, Nieuw Zeeland (misschien Fiji), Argentinië, Miami, Panama, Costa Rica en chillen en duiken en cocktailtjes en slapen en eten en chillen en zwemmen en zonnen en chillen in Mexico en Belize Ik ben van plan om 7 maanden te gaan reizen en bovenstaande landen te bezoeken. Maar reizen betekent vooral doen waar je op dat moment zin in hebt, eerder weggaan als je het niet meer leuk vindt en langer blijven als je er nog niet klaar mee bent...dus er kan nog vanalles wijzigen! Ben benieuwd! Ik heb er zin in!!! Om de thuisblijvers goed op de hoogte te houden, zal ik mijn ervaringen bijhouden op deze site, inclusief leuke foto's en filmpjes van Natalie around the world! Berichtjes worden zeeeeeeeer gewaardeerd! Ik vind het erg leuk om te lezen wie mn verhalen heeft gelezen, wat jullie ervan vonden en natuurlijk hoe het met jullie gaat! Xxxxx nog vanuit Amsterdam

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 64861

Voorgaande reizen:

09 September 2009 - 30 November -0001

Natalie around the world

Landen bezocht: