je eten LATEN maken, je was LATEN doen enz. enz. - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Natalie Neef - WaarBenJij.nu je eten LATEN maken, je was LATEN doen enz. enz. - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Natalie Neef - WaarBenJij.nu

je eten LATEN maken, je was LATEN doen enz. enz.

Door: Natalie de Neef

Blijf op de hoogte en volg Natalie

29 Oktober 2009 | Australië, Melbourne

Waarom zelf je met modder doordrenkte bergschoenen poetsen, als je het voor nog geen euro’tje kunt LATEN doen. Als er 1 ding is wat ik van Azie kan zeggen, dan is het wel dat het heel lui reizen is! Alles kan je LATEN doen voor n prikkie…en dat heb ik dan ook allemaal LATEN doen. Heerlijk!

Nu is de tijd dan aangebroken om zelf weer wat meer dingen te gaan doen; koken in de hostels, met je was naar de wasserette, je eigen schoenen poetsen, boodschappen doen…pfff ik zal er wel weer ff aan moeten wennen! ;-)

Ik ben nu in Melbourne aangekomen, joehoeeeeeeee Australie here I am!!! Opgehaald door ome Leo en tante Jean en net heerlijk gegeten en morgen naar Lau'tje voor n lang weekend: opgedoft naar de Melbourne Cup Day
(jaarlijks grootste paardenrace event), lekker eten, borrelen, kletsen, winkelen, naar de wijngaarden enz enz! En dan lekker n weekje naar ome Leo en tante Jean en misschien gaan we ook nog n klein tripje maken ergens heen!

Maar voordat ik daar ben, eerst nog mn afsluitende verslag van 7 weken Azie. Ik was vorige keer geëindigd in Sapa, een berggebied in Noord Vietnam. Daar heb ik n trekking gedaan van 3 dagen en ipv lekker door de bergen wandelen en de rijstvelden te bewonderen, was t HARDCORE trekken…Ik was echt helemaal kapot, kon niet meer opstaan, zitten enz enz elke spier in mn lichaam was verzuurd en dat was dag 1… En dus nog 2 dagen te gaan! We gingen dus boven naar de berg en daarna door de bossen door smalle, glibberige modderpaadjes aardig steil naar beneden. Maar gelukkig sjouw ik 7,5 maand met bergschoenen op mn rug…ik ging dus t meest op mn bek! Jongens met slippertjes die niet uitgleden en ik aan de hand van een local vrouwtje op sandaaltjes slidend 6x goed onderuit gegaan en zelfs 2x n local mee onderuit gehaald! Ik weet dus niet of de spierpijn van het trekken was of van de valpartijen, maar ja... Wel was t erg mooi! Hele mooie bergen, bergdorpjes met vrouwen echt nog in klederdracht, rijstvelden (helaas was het net geknipt en dor ipv felgroen) en heerlijk rustig en frisse lucht! Na 3 dagen n lekkere massage genomen met tijgerbalsem en n paar dgn rustig aan gedaan.

Terug in Hanoi, na n relaxed dagje aan een zwembad, ben ik naar Laos gevlogen! En dat is me toch n schitterend land! Een onwijs mooie natuur!!! En Luang Prabang is zo’n relaxed stadje! Niet voor nix op de World heritage list: omringd door de Mekong rivier en gewoon n hele prettige sfeer. Mijn guesthouse lag aan de rivier met het terras uitkijkend over de rivier, kortom een topstad! Lekker een fietsje gehuurd en rondgefietst. Zat 1 middag een uur te wachten om met een tour mee te gaan naar de watervallen, vraag ik of we nog eens gaan, zegt ze ineens ja het gaat niet door omdat er te weinig mensen zijn, ik ja hallo ik zit hier een uur te wachten had niemand dat even kunnen zeggen, huh er zijn gewoon te weinig mensen dus het gaat niet door en weer naar haar computertje kijkend…klantvriendelijkheid kennen ze hier toch vaak niet hoor! Maar ja, zonde van mn energie om er lang geïrriteerd over te blijven en maar op zoek gegaan naar een resort om lekker te zwemmen. Na n hele hobbelige steentjesweg met de fiets en liters zweet aangekomen bij t mooiste resort waar ik ooit ben geweest! Dat was echt schitterend!!! Moest wel 5euro betalen om er n middagje te zwemmen, maar t was t waard! Heel lekker zwembad en de omgeving was fantastisch! Felgroene rijstvelden, bergen, palmbomen…kortom SUPER!

In Laos ook nog naar t welbekende Vang Vieng gegaan waar je op de rivier kunt tuben alias van bar naar bar binnen de 1e 100 meter en vervolgens nog n half uur naar beneden tuben voordat t donker wordt. Bij ons was de stroming alleen heel sterk en na de 2e bar miste ik het binnenhalen (local die een touwtje met een plastic fles naar je gooien en binnentrekken). Werd dus meegesleurd en n local zwom achter me aan en toen we bijna aan de kant waren en ik van mn tube af ging, was het nog diep en werd ik bijna onder een vlot gesleurd. Hmmm de schrik zat er dus n beetje in en ga me echt niet compleet bezatten en vervolgens nog heel die rivier af met die sterke stroming. Wat overigens 90% vd rest wel deed, compleet lazarus die rivier af. Verder was t wel leuk, gedanst in het zonnetje en nog met zo’n trapeze uit n boom gesprongen en me in het water laten vallen. Het guesthouse was ultiem relaxed! Wel weer de 1e dormervaring, maar nu in een grote open bungalow. Ben by the way in de jungle toch wel echt n schijterd met beestjes hoor. Omdat het daar dus open was en er ik weet niet hoeveel spinnen in de omgeving waren gesignaleerd, sprong ik al omhoog als per ongeluk mijn eigen haar langs mn nek waaide en schudde heel mn haar uit omdat ik dus dacht dat er n spin in terecht was gekomen…nou zo ging t dus n paar dagen. Haha kan er nu wel om lachen ;-)

Om tijd te sparen en nog een dagje extra te kunnen relaxen in een hangmat aan de rivier, besloot ik de nachtbus te nemen. Wel een VIP bus met toilet en ik zou dan rond 6u aankomen, nou dan is het leven al in volle gang daar. Na 7u was ik weer n illusie armer van een VIP bus in Azie…de bus was al n tijdje onderweg en ik stapte als enige ergens langs de kant van de weg in en wederom als enige toerist… Op zoek naar n plekje uiteindelijk naast n man beland, die baalde dat ie zn 2 plekken kwijt was. Nadat ik net zat, gingen alle lichten uit en ging iedereen verder pitten. Ik op zoek naar de wc, niemand sprak Engels, naar beneden met t lampje van mn telefoon… ook nix, toen maar naar voren naar de buschauffeur, toilet, toilet…ieiieieie stopt ie midden op straat en wijst naar buiten, ik dacht naar n huisje in de verte (pikkedonker) en n andere man zou wel meelopen, ja daggg. Maar dat was ook niet de bedoeling, weer wijzen ik nog langs die bus dat ik misschien langs n andere kant naar binnen moest…ahaha, toen ze gewoon naar beneden wezen, had ik m eindelijk door…in deze ‘VIP bus met toilet’ was t toilet buiten naast de bus ipv in de bus! Op dat moment dacht ik alleen maar oke dan en maar heel snel op mn hurken naar mn geliefde pispositie. En na n paar uur stond tijdens de pauze dus iedereen overal buiten te pissen en toen ik ergens op t punt stond mn broek naar beneden te trekken, bleef er n man lekker staan kijken, ik chagrijnig en mopperend weer opgestaan en ergens tussen n bus en vrachtwagen in gaan zitten…tja!

Lag ik daar in de remmende, optrekkende, constant bochten makende bus n beetje te slapen, werd ik er ineens om 4u op t locale busstation van Luang Prabang (waar ik moest zijn) uit gegooid! Dat was niet het plan! Kwam er gelijk n tuktuk driver op me af taxi taxi…huh ik dacht eerst ff rustig kijken daar wat ik ga doen. Je weet ook nie of ze te vertrouwen zijn en op t station waren verder alleen maar locals door naar n volgende bus. N oudere tuktuk driver zag er wel betrouwbaar uit en toen ging ik met zn zoon/vriend/neef whatever mee naar mn guesthouse. Wist ie niet waar t was, sprak geen woord Engels en stopte ie ergens midden op straat: ‘centre’! Ik riep gelijk nono YOU bring me to my guesthouse! Ik was eigenlijk wel geschrokken van mn directe overtuigingskracht en hij blijkbaar ook, want hij trapte gelijk zn gaspedaaltje weer in. Laat me dus echt niet midden in de nacht ergens midden op straat eruit gooien! Na wat heen en weer door t stadje, eindelijk mn guesthouse gevonden. Heb de hele weg wel mn desinfecterende handgel vastgehad en dacht als ie iets probeert, krijgt ie dat in zn ogen. Was gelukkig allemaal niet nodig maar pfff dit doe ik dus niet meer! Neem alleen nog n nachtbus als ik weet dat ik echt ’s morgens aankom of met anderen ben. Maar gelukkig is alles helemaal goedgekomen!

In Hanoi weer met open armen en vol enthousiasme ontvangen door de familie van het guesthouse en nog n laatste tripje in Vietnam geboekt, last but ZEKER not least…3 dgn varen/cruisen door het schitterende Halong Bay. Wat is dat echt fantastisch mooi! Een heel groot watergebied met allemaal rotsen die uit het water steken, echt zoooo mooi! We hadden ook n leuke groep aan boord en lekker op t dek gelegen in t zonnetje genietend van het uitzicht! Ook nog n stukje gaan kayakken en toen gingen we dus gebukt onder een heel klein openingetje door (liggend in de kano en 3 meter breed) en toen kwamen we uit op een stuk water met alleen maar super hoge rotsen omringd. Je kon er dus alleen komen door die kleine opening, echt heel mooi en cool! Hoopte nog dat Olivier Martinez op het strandje op me stond te wachten om me te komen redden, maar helaas ;-)

Bye bye Vietnam, laatste avond nog met het meisje van het guesthouse (Nga) wat gedronken en op doorreis naar Australie nog n tussenstop gemaakt in Hong Kong van 10uur. Dat was echt n SUPER leuk dagje! Een zakenrelatie van mn Proximity tijd woont in Hong Kong, dus daar heb ik gezellig mee afgesproken. Eerst ’s middags alleen met de kabelbaan naar het grootste Boeddhabeeld ter wereld geweest, echt mega groot en super mooi. Ook hier was t lekker weer, strakblauw en n lekker zonnetje alleen niet zo bloedheet, zwetend als in de rest van Azie, lekker dus. Wat mooie foto’s gemaakt, rondgelopen en toen in het mega onder en boven de grond netwerk op Central afgesproken. Mn gids Ethan heeft me meegenomen naar n bekend Chinees restaurant, 4 verdiepingen en nog moesten we wachten op de woensdagavond. Heerlijk Chinees gegeten en nog wat rondgelopen, wat vd sfeer geproefd, de uitgaansstraat gezien en in Soho rondgelopen! Kortom Hong Kong in vogelvlucht en dat beviel super goed!
Bye bye Asia…afsluitende opvallendheden van Azie:

- Mondkapjes heb je in allerlei verschillende designs
- ALLES maar dan ook ALLES past achterop, bovenop en aan de zijkanten van een motorbike en fiets; varkens, kippen, een koe, mega porseleinen potten, glaswerk, eieren en niet te vergeten hele families met baby’s, en natuurlijk alleen de bestuurder met helm. Dat moet vd politie…Aziatische logica
- Vrouwen hier zijn zo tough (sterk), zij dragen echt alles op hun schouders en hoofd…respect!
- De vrouwen lopen op killer high heels…ook respect ;-)
- Ondanks de schitterende natuur wordt ALLES op straat, in de bosjes, in het water, in de mooie berggebieden, op het eigen land weggegooid, prullenbak??? Leuk toeristending!
- Iedereen staat immens vroeg op en is op de lokale markt te vinden
- Ze eten ALLES wat beweegt!!! Spinnen, honden, katten, slangen, krokodillen, krekels etc etc
- Het gore gerochel de hele tijd
- De behulpzame mensen
- Hele families leven bij elkaar en they really stick together
- De toch wel ‘georganiseerde’ chaos met een HOOP getoeter… Ik ben niet de flauwste met autorijden. Houd ook wel van lekker doorrijden en op het laatst ritsen, maar hier ontsnapte er toch geregeld een oeoe, ahh, hoho en keek ik steevast opzij naar de landschappen en als ik vooruit keek, kneep ik geregeld heel snel mn ogen dicht. Iedereen doet echt maar wat, maar toch heel weinig ongelukken gezien.

En voor mij als toerist:
- Zoals ik op het begin al zei…het luizenleven. ALLES wordt voor je gedaan!!! 3x per dag op de menukaart kijken en je eten LATEN maken, je wasje LATEN doen, schoenen vies? LATEN poetsen, je rond LATEN fietsen, je rond LATEN rijden, je LATEN masseren…kortom je hoeft werkelijk nix zelf te doen!
- Het leven is hier zo goedkoop! Je raakt er zo aan gewend dat je soms eten en drinken voor 3 euro al veel vindt en dan kom je back to reality: Hallo het is 3 euro!!! Oh ja keep the change ;-)
- En natuurlijk het relaxte en makkelijke reizen in Thailand met mn favo eiland Koh Chang (jaja nog steeds), De schitterende Angkor Wat in Cambodja, de fantastische natuur en de gemoedelijkheid in Laos, de mooie mix tussen de Vietnamese cultuur met Franse en Chinese invloeden in Vietnam en het hectische en toch ook gezellige Hong Kong (op een oppervlakte van Amsterdam wonen hier 7 miljoen mensen!)

Azie bedankt, het waren weer een hoop belevenissen en heel veel gerelax! Nu lekker genieten van Australie en Nieuw Zeeland en ik hoop Fiji!!!
Dikke X


  • 29 Oktober 2009 - 09:04

    Marilene:

    YES Ik ben de eerste!!! Wat een verhaal weer :-)! Nou we hebben net gemaild, ik mail je nog ff terug. Hele dikke kus en ook hele dikke kus voor Lautje!

    XXXXXXXXXXXXXXXXXX

  • 29 Oktober 2009 - 09:17

    Daantje:

    G'day mate!
    Wat heerlijk om je avonturen weer te lezen!
    En nu in Melbourne...ben natuurlijk helemaal niet jaloers! En dit niet keer niet in het stapelbed maar gezellig bij Lau! Je gaat the Melbourne Cup geweldig vinden! Vergeet niet op het goede paard te wedden:-)!

    Heel veel plezier dikke kus ook voor Lau

  • 29 Oktober 2009 - 09:55

    Jolanda:

    Lieverd,
    Wat een heerlijke verhalen weer met allemaal grappige stukjes. Ik heb genoten van je verslag en heerlijk zitten lachen achter de computer. Mooie foto's ook zeg! Dat met die monniken ziet er super uit! Heel veel plezier in australie en groeten aan Laura, ome Leo en tante Jean.
    Liefs, Jolanda

  • 29 Oktober 2009 - 14:46

    Pa:

    Nou dat is een verdomd mooi eindverslag van azie dat was wel een avontuur zo nachtbus moet je maar niet meer doen.wis niet dat laos ook zo mooi kon zijn wij zijn daar maar een paar uur geweest en alleen maar op de markt voor de toeristen met de boot vanuit thailand.en wie is nu weer oliver martinez.En dan nu australie en n-zeeland het zal daar wel een stuk duurde zijn dus alles zelf doen zal wel tegen vallen misschien ben je daar wel te lui voor geworden laat je maar lekker even vertroetelen door ome leo en jean.ga je ook weer duiken zal zeker wel.maar dat lezen we tegen die tijd wel nou benjamin geniet maar lekker van je nieuwe avonturen veel liefs doe ome leo en jean de groetjes.dikke kus.

  • 29 Oktober 2009 - 15:44

    Mama:

    Wouw!!wat heb ik weer genoten ,heerlijk zoals je alles vertelt;je moet echt de reiswereld ingaan als je thuis komt,als iemand helemaal geen zin heeft om ergens heen te gaan worden ze actief door jouw verhalen.
    En wat een prachtig meer zeg,echt ook supergave foto's.
    Leuk dat je nou bij ome Leo en tante Jean bent en morgen stappen met je vriendin en op het goede paard wedden he!Nou fyne tijd in Australie en iedereen de groeten veel liefs en een dikke kus mama

  • 29 Oktober 2009 - 15:45

    Monique:

    Lieve Lie,

    Nou weer helemaal geweldig wat je allemaal hebt meegemaakt en gezien, je schrijft ook alles zo leuk op, dat is al tof om te lezen
    we mailen, dikke kus
    ps, het was Kathleen

  • 29 Oktober 2009 - 20:14

    Jessica:

    Lief zussie.
    Ook al hebben we veel contact, ik vind het toch elke keer HEERLIJK om je verhaal te lezen en je foto's te zien!
    Je ziet er stralend (en lekker bruin!!) uit.
    Die foto in de hangmat, komt me nog bekend voor van je vorige reis!
    Je hebt weer veel meegemaakt en gelukkig ben je lekker aan het genieten.
    Heel veel plezier in Australie, bij ome Leo en Jean en Laura. Doe ze de groetjes. En snel weer skypen !!
    Hele dikke kus van mij &
    hele dikke knuffel van Jaimy.

  • 29 Oktober 2009 - 21:44

    Christel:

    hee liefste naat,

    wat een heerlijk verhaal!! klinkt allemaal geweldig!!
    Nu lekker genieten van je tijd in australie!!!

    extra extra dikke kus christel

  • 29 Oktober 2009 - 22:10

    Renske:

    Naat! Nog steeds heel goed bezig!! :-D En weer heel wat toffe dingen gemaakt. Wat is het hier dan toch saai.... ;-) Nou, geniet van Australie. Zag gister op tv nog bij "grenzeloos verliefd" (een te kleffe net5 serie waar meisje X haar droomman Y achterna gaat)dat zij ook haar Oliver Martinez daar gevonden heeft, maar WAAG het niet!! Kunnen je nie missen in NL, eej! ;-) Nou, genietse en een hele dikke X voor deze wereldreizigster! :-)

  • 31 Oktober 2009 - 09:27

    Jaimy:

    Allerliefste tante Natalie, ik heb net met mama en papa naar al je filmjes zitten kijken. Het is wel HEEL erg leuk om tante Natalie weer te zien!
    Je krijgt van mij een hele dikke knuffel !!!
    Liefs Jaimy

  • 01 November 2009 - 20:03

    Miranda:

    Hey lekker ding! Wat ben ik jaloers!! Ik ben afgelopen week gestart in een nieuwe job. Keihard gewerkt. Zit dít in je mailbox...:-)

    Je bent super aan het genieten, zie ik! Heel veel plezier in Australie. Geniet, geniet en geniet!!

    Dikke zoen,
    Miranda


  • 01 November 2009 - 21:23

    Theo En Ada.:

    Lieve Natalie.
    Wat heerlijk,dat je er zo lekker van geniet en wat een prachtig verslag van je reizen en de foto's zijn ook zo leuk. Je ziet er gezond en ontspannen uit. Wij hebben net de hele familie weer gezien, want we zijn vandaag zestig geworden. Het was ook erg gezellig. Iedereen was expres tot twaalf uur gebleven en toen werden we uit volle borst toegezongen. Ook erg leuk zoiets.. Verder heel veel liefs en geniet maar weer lekker. Groeten. XXXX.

  • 02 November 2009 - 10:28

    Marille:

    Naatje!! Dat was gezelli om jou en zelfs Laura even te spreken... Of het de normaalste zaak van de wereld is en je hier om de hoek staat om met me te bellen!! Grappig zeg!! Fijn dat het zo goed met je gaat en het was weer een super verhaal om te lezen... Weet ik weer waarom ik zo mijn best doe om te sparen!! Geniet lekker verder lieverd!! Dikke kuss xxx

  • 02 November 2009 - 18:49

    Anneke:

    hallo natalie lang geleden dat je iets van me hoorde hoe is het bij ome leo zal wel leuk zijn he kusjes van ons

  • 03 November 2009 - 09:13

    Linos:

    Hi Naatje!!
    Heerlijk verhaal om te lezen! Heb weer heerlijk stiekem op mn werk om je kunnen gniffelen.

    xxx Keep it safe!

  • 04 November 2009 - 22:46

    Anneke:

    wat leuk de filmpjes jammer dat oma het niet kan zien of ze moet bij iemand die een pc hebt groetjes voor leo en jean

  • 08 November 2009 - 00:01

    Fred, Eef En Tijn:

    Hey nichie,

    Ik zal ook even een berichtje achter laten.
    Wat een avonturen, wauw!
    Echt superleuk om te lezen en de video's en foto's te bekijken.
    Je schrijft ook heel leuk,
    Je moet een boek uitbrengen!
    We zijn trots dat je dit doet, echt knap!
    Hier gaat alles goed. Tijn groeit heel hard. Het is een heerlijk mannetje!

    Dikke kus van ons!

  • 22 November 2009 - 21:47

    Anneke :

    hoe gaat het schat alles goed ja zeker
    geniet er maar lekker van kusjessssssssssss van rukkie

  • 30 November 2009 - 13:35

    Anneke :

    hoe gaat het lievie ik hoop dat het goed gaat doe je wel voorzichtig met alles ook met mensen kusjessssssssssssssss

  • 03 December 2009 - 10:50

    Annke:

    wat een leuke ervaring
    in newsealand prachtig geniet er maar van zal wel blij zijn je weer te zien kusjessssssssvan rukkie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natalie

Aftellen...aftellen Nog 2,5 maand en dan ga ik... 09-09-09 start mijn wereldreis...een droom die uitkomt! Mn ticket is binnen, nu nog vanalles regelen, goed door blijven sparen en GAAAAAAAAAAAN!!! Welke landen ben ik allemaal van plan te bezoeken: Thailand, Cambodja, Vietnam, Hong Kong, Australië, Nieuw Zeeland (misschien Fiji), Argentinië, Miami, Panama, Costa Rica en chillen en duiken en cocktailtjes en slapen en eten en chillen en zwemmen en zonnen en chillen in Mexico en Belize Ik ben van plan om 7 maanden te gaan reizen en bovenstaande landen te bezoeken. Maar reizen betekent vooral doen waar je op dat moment zin in hebt, eerder weggaan als je het niet meer leuk vindt en langer blijven als je er nog niet klaar mee bent...dus er kan nog vanalles wijzigen! Ben benieuwd! Ik heb er zin in!!! Om de thuisblijvers goed op de hoogte te houden, zal ik mijn ervaringen bijhouden op deze site, inclusief leuke foto's en filmpjes van Natalie around the world! Berichtjes worden zeeeeeeeer gewaardeerd! Ik vind het erg leuk om te lezen wie mn verhalen heeft gelezen, wat jullie ervan vonden en natuurlijk hoe het met jullie gaat! Xxxxx nog vanuit Amsterdam

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 64857

Voorgaande reizen:

09 September 2009 - 30 November -0001

Natalie around the world

Landen bezocht: